
- Co jakiś czas na rynek trafia motocykl, który szokuje świat i staje się wzorem dla innych.
- Oto przegląd 5 motocykli, które były rewolucją i nadal budzą emocje.
- Dowiedz się, na czym polega ich wyjątkowość.
Historia motocykli zna wiele modeli, które zapisały się w pamięci. Jednak tylko niektóre maszyny potrafiły naprawdę zaszokować świat i przesunąć granice. Niektóre robiły to osiągami, inne designem, czy innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Poniżej przedstawiamy pięć motocykli, które były przełomem dla współczesnego rynku jednośladów.
Honda CB750 (1969)
Choć CB750 zadebiutowała w 1969 roku, to jej wpływ na lata 70. był gigantyczny. To właśnie ona zdefiniowała pojęcie „Uniwersalnego Japońskiego Motocykla” (UJM). Czterocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 736 cm³ generował około 68 KM przy 8500 obr./min, co pozwalało rozpędzić się do ponad 190 km/h. Był to pierwszy seryjny motocykl z przednim hamulcem tarczowym, który wkrótce stał się standardem.
Niezawodność i łatwość obsługi sprawiły, że CB750 stała się motocyklem pożądanym na całym świecie, a jednocześnie punktem odniesienia dla konkurencji. Warto dodać, że model ten zyskał miano „pierwszego superbike’a” w wielu rankingach prasowych, a amerykański magazyn „Cycle World” nazwał go najważniejszym motocyklem XX wieku. CB750 wygrywała też w wyścigach endurance, co dodatkowo umacniało jej pozycję.
Kawasaki Z1 (1972)
Kiedy Honda wypuściła CB750, Kawasaki postanowiło odpowiedzieć jeszcze mocniej. Tak powstał Z1. Napędza go czterocylindrowy silnik o pojemności 903 cm³, który w 1972 roku oferował moc 82 KM i rozpędzał się do ponad 210 km/h. W tamtych czasach były to osiągi absolutnie topowe, czyniące go najszybszym motocyklem produkcyjnym na świecie. Z1 ważył około 246 kg i oferował wyjątkową jak na tamte czasy stabilność prowadzenia.
W USA nosił przydomek „New York Steak”, który nadali mu tamtejsi dziennikarze. Według nich był równie masywny i treściwy, jak amerykański stek. Kawasaki Z1 nie tylko szokowało prędkością, ale też od razu zdobyło serca fanów wyścigów drag racing, gdzie z łatwością dominowało dzięki mocy i prostym możliwościom tuningu.
Suzuki GSX-R750 (1985)
Lata 80. to czas narodzin superbike’ów, jakie znamy dzisiaj. Suzuki GSX-R750 wprowadziło rewolucję, która zmieniła oblicze sportowych motocykli. Czterocylindrowy silnik o pojemności 749 cm³ generował moc około 100–106 KM przy 10 500 obr./min, a masa własna wynosiła zaledwie 176 kg bez płynów i paliwa. Aluminiowa rama, pełna owiewka i rozwiązania zaczerpnięte z wyścigów sprawiły, że GSX-R750 prowadził się jak motocykl torowy.
Prędkość maksymalna przekraczała 230 km/h, a charakterystyczne malowanie do dziś budzi emocje. Ciekawostką jest fakt, że Suzuki reklamowało GSX-R750 hasłem „The closest thing to a race bike” i rzeczywiście tak było. Model ten odnosił sukcesy w wyścigach endurance, zwłaszcza w 24h Le Mans, udowadniając swoją niezawodność i przewagę technologiczną.
Ducati 916 (1994)
Dla wielu to najpiękniejszy motocykl w historii. Gdy w 1994 r. pokazano Ducati 916, nikt nie spodziewał się takiego połączenia stylu i technologii. Wąska sylwetka, charakterystyczny reflektor i podwójny wydech pod siedzeniem uczyniły go ikoną designu. Jednak Ducati 916 to nie tylko wygląd. Dwucylindrowy silnik w układzie L o pojemności 916 cm³ rozwijał moc około 114 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosił 90 Nm, co pozwalało rozpędzić go do ok. 260 km/h.
Na sucho motocykl ważył tylko 198 kg, a zaawansowane zawieszenie i hamulce Brembo dawały przewagę nad innymi. Dominacja w World Superbike, gdzie motocykl zdobył 6 tytułów w latach 1994–1999, tylko potwierdzała jego możliwości. Massimo Tamburini stworzył sylwetkę 916 w dużej mierze „na oko”, bez użycia komputera. Do dziś uznaje się go za geniusza designu, a 916 znajduje się w kolekcjach muzeów sztuki nowoczesnej.
Yamaha YZF-R1 (1998)
Pod koniec lat 90. Yamaha postanowiła zdefiniować na nowo pojęcie sportowego litra i zatrząść światem motocykli superbike. Wprowadzona w 1998 r. YZF-R1 była prawdziwą rewolucją rewolucją. Czterocylindrowy silnik o pojemności 998 cm³ generował 150 KM przy 10 000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosił 108 Nm. Do tego R1 ważyła 177 kg, co czyniło ją absolutnym liderem w kwestii stosunku mocy do masy.
R1 osiągała prędkość maksymalną około 270 km/h, a jej kompaktowa konstrukcja z krótkim rozstawem osi, wynoszącym 1395 mm, sprawiała, że prowadziła się jak motocykl supersport. Rewolucyjna w swej konstrukcji skrzynia biegów pozwoliła na radykalne zmniejszenie rozmiarów silnika i całej ramy. Od samego początku R1 stała się jednym z najbardziej pożądanych motocykli w historii.
Podsumowanie
Honda CB750, Kawasaki Z1, Suzuki GSX-R750, Ducati 916 i Yamaha YZF-R1 nie tylko zszokowały świat w momencie debiutu, ale też ukształtowały historię motocykli na kolejne dekady. Każdy z nich stał się wzorem dla innych i wyznaczył nowe trendy w projektowaniu jednośladów, jakie znamy obecnie. Dobrze utrzymane egzemplarze z niskimi przebiegami stanowią teraz doskonałą lokatę kapitału.
Przeczytaj również:
Najważniejsze i przełomowe technologie w historii motocykli – ranking TOP9